PRAKSISGLIMT
«Vi glemte å si fra, det er siste dag i dag, nå er det sommerferie!» roper foreldrene idet de pakker med seg sakene og går mot porten. Med dette klippes en tre år lang relasjon av. Sånn er det av og til; travle småbarnsforeldre i juni husker ikke alltid å si fra om tidlig ferie. Det er en helt vanlig onsdag. En sånn travel onsdag. Vi er tre ansatte på 20 unger, det har vært pedagogmøte og en foreldresamtale, bading i sprederen og klamt varm utetid. Man får aldri en ny sjanse til å gjøre et førsteinntrykk, men man får da virkelig heller ingen mulighet til å gjøre om på sisteinntrykket. Jeg roper ut til gutten, som er på vei bort til porten: «Hei! Kom tilbake litt da, du!» Jeg tar tak i skuldrene hans og sier noe sånt som «Du, se litt på meg. Det her var visst siste dagen du og jeg er sammen her i barnehagen. Og du. Jeg kommer til å savne deg fordi jeg er glad i deg.» De store, brune øynene hans blir dypere – jeg kan se at han tenker. Haka går litt ned. «Du, vi sees jo! På vei til skolen der du skal, der sykler jeg forbi. Skal vi gjøre en deal? At vi skal rope hei! Og vinke til hverandre?» Jeg har egentlig blitt vant til å sende det eldste kullet videre til skolen. Jeg griner ikke hver gang lenger, men denne situasjonen gjorde ikke godt. Var det dette som skulle bli den siste dagen din? En dag der jeg var fraværende store deler, og de to andre løp galopp fordi det gjør man når det er to som skal ivareta behovene til tjue barn. Hvor mange av dagene var sånn, og hvor mange var sånn jeg vil at de skulle vært for deg? Hvor mange dager hadde vi god tid til å være der for deg? Tid til å se og støtte deg, akkurat slik du trenger det?
Hva gjør det med barna våre å være omgitt av tynnslitte og sinte mennesker, som opplever seg overkjørt, oversett og overveldet? Løsningen er ikke å be dem om å smile litt mer
Mangelfull bemanningsnorm
Vi som jobber i barnehagen, ser tydelig konsekvensene
av at vi jobber innenfor en minstenorm når
det gjelder bemanning. Det er en minstenorm som
er til forveksling lik slik det nesten alltid har vært,
men som nå gjelder i en tid der støttepersonellet
har blitt fjernet, lederne og barnehagelærerne har
fått økt arbeidsmengde og flere oppgaver, samtidig
som samfunnets og foreldrenes krav bare blir mer
omfattende. Konsekvensen er at barna får færre og
færre ansatte som er tilgjengelige for dem.
Sånn er det, og det virker ikke som om noen beslutningstakere
er villig til å gjøre det skapte grann
for å løse det. Barnehagelærerne har til en viss
grad sluttet å rosemale hva barnehagehverdagen
er. Til en viss grad – mange opprettholder dette
glansbildet
på sosiale medier. Konkurransen driver
frem dette behovet: Det har mye med profilering og
lite med pedagogikk å gjøre. I den andre enden finner
vi «elendighetsbeskrivelsene», som er nødvendige,
men som heller ikke eier sannheten om barnehagen
alene. Et sted midt imellom glansbildet
og dystopien finnes «sannheten» om barnehagen. I
all sin gnistrende energi, sitt ville kaos, emosjonelle
opp- og nedturer og en evigvarende søken etter
system, mening og fremdrift.
Å brøle mot systemet
Fagpersonen i meg – profesjonsbæreren og den ansvarlige
pedagogen – har tatt, og tar, ansvaret for
den dissonansen som oppstår i møte mellom høye
krav og lave ressurser. Dette er ikke en bærekraftig
måte å skjøtte ansvaret på, men heller en sikker
måte å svi av alt kruttet på og ende opp utenfor
– om ikke arbeidslivet, så i hvert fall utenfor denne
sektoren. Det dokumenterte sykefraværet i barnehagen
er enormt, og det finnes rapporter som viser
at denne dissonansen er noe av problemet, spesielt
for barnehagelærerne. Andre arbeidsforhold, som
at det er en fysisk krevende jobb, mye høy lyd og
store emosjonelle krav, kommer i tillegg.
Hvordan kan vi lære den oppvoksende generasjonen
med barnehagelærere å brøle mot et system
som spiser dem som drops? Hvordan skal vi
bevare ansvarligheten i oss selv og samtidig klare
å få øye på hvor det profesjonelle ansvaret stopper,
og systemansvaret
starter? Kanskje handler det om
å rigge et barnehagesystem som ikke er bygget på
konkurranse – slik at den kollektive profesjonen får
gode vilkår. Det viktigste arbeidet er nok den langsomme
jobben med å bygge opp en tydelig profesjonsstemme.
Vi trenger sterke, modige barnehagelærere
som forvalter ansvaret på flere nivåer og
lærer hverandre å sette grenser. Det er like viktig å
være bevisst på hvor ansvaret stopper, som hva det
skal romme.
Alvorlig utvikling
Hva gjør det med barna våre å være omgitt av tynnslitte
og sinte mennesker, som opplever seg overkjørt,
oversett og overveldet? Løsningen er ikke å
be dem om å smile litt mer. Det har oppstått et lite
omkved i kommentarfeltene som omhandler barnehagetematikk
i sosiale medier: De hører oss ikke, de
tar oss ikke på alvor, det skjer ingenting. Dette er alvorlig.
Søkertallene til barnehagelærerutdanningen
går ned, og «turnoveren» blant personalet er
høy. Kompetansen og erfaringen forsvinner ut og
kommer andre arbeidsplasser til gode. Barnehagelærere
som søker masterutdanning, gjør det gjerne
fordi det er en vei ut, ikke fordi de har planer om å
bli i barnehagelærerstillingen sin slik at fagkunnskapen
kan brukes i direkte arbeid med barna. Det
er ikke så veldig rart når masterutdanning sjelden
gir verken ekstra lønn, endrede arbeidsoppgaver
eller større fleksibilitet. Jeg tør å påstå at ingen investerer tid og penger i en master ut av det gode
i sitt hjerte.
Kanskje står den litt klamme moralen som henger
ved yrket vårt, i veien for at vi får gjennomslag
for våre høyst berettigede krav? Vi har, og vi
skal ha, barnet i fokus i vårt daglige virke, men det
kan ikke stoppe oss fra å snakke høyt om hvordan
våre arbeidsforhold påvirker vår evne til å ivareta
de samme barna. Henger dette sammen med at
barnehagelærerjobben er en omsorgsjobb? Ligner
den på morsrollen? Vi vet noe om hvilke mekanismer
som slår til når en «mor» forteller om de negative
sidene ved morsoppgaven. De siste årene
har det blitt en større aksept for å snakke om akkurat
det, men noe lurer i kulissene. Hvorfor fikk
du barn, da, hvis det er så ille? Slike kommentarer
ligner til forveksling
på Hvorfor jobber du i barnehage,
da, hvis det er så ille? Her må vi profesjonelle
inn og pirke!
Vi må være solidariske med hverandre og aldri
som gruppe løpe fra de som ikke løper fort nok. Vi
må ha med laget, løfte i flokk og heve kravene våre
sammen uten å arrestere hverandre på det vi ikke
makter. Det er mulig å være bevisst på sitt profesjonelle
ansvar, men samtidig ta systemet hardt i kragen
og filleriste det til det gir oss de ressursene vi
må ha for å løse de oppgavene vi er satt til å løse. Vi
må gjøre det vi kan, og kreve mer på vegne av samfunnsmandatet
vi er forpliktet til å utføre – uten å
slite oss totalt ut. Barna fortjener det. n