BF1/2023 - Leder

PEDAGOGISK FANTASI

når jeg blar i Gunilla Lindströms bøker om Albert Åberg i dag, er det som om jeg fortsatt kan høre hvordan pappas stemme hørtes ut i mine barneører: «Ikke rør sagen!» Det føltes som om det var jeg som gikk gjennom C.S. Louis’ klesskap og kom ut i Narnias fortryllende verden, og som om det var jeg, og ikke Tor Åge Bringsværds Ruffen, som befridde «Den flyvende Hollender». Jeg kan kjenne spenningen i kroppen når jeg tenker på Jan Lööfs illustrasjoner av det røde eplets forunderlige ferd mellom skolefrøkner, papegøyer og skurker, og jeg blir like begeistret som da jeg var fem, når jeg nå finner Willy innimellom Martin Handfords overfylte turiststrender, idrettsbaner og jungeldyr.

Birgitte Fjørtoft

Redaktør Barnehagefolk

• Mars, 2023

B arndommens bøker bærer vi med oss hele livet. På godt og vondt. Med sine fascinerende historier, morsomme replikker og tapre helter som vi fantaserte om å være, men også med fryktinngytende bilder av avskyelige monstre, hjerteskjærende skjebner og kjedelige handlingsforløp. Vi husker den magien favorittbøkene tilførte tilværelsen, og tar du deg en mental tur langs din barndoms bokhylle, vet du nok også rimelig fort hvilke du på ingen måte ønsker å åpne igjen. Andre er helt sikkert glemt for godt.

Bildebøkene er ofte barnas første møte med litteratur og gir de første erfaringene med hvordan bilder, bøker og historier kan gi oss mennesker nye erkjennelser og innsikter, utfordre oss intellektuelt og moralsk og berøre oss følelsesmessig. Alle erfaringer vi har med å bli lest for, historier vi har blitt fortalt, og bøker vi leste som barn, er med på å prege både hva og hvordan vi formidler litteratur i barnehagen.

I en tid hvor all verdens ferdigsnekra programmer, metoder og læringsopplegg omtrent bombarderes i barnehagene, kan det være klokt å ta et skritt tilbake. Har vi glemt bildebokas muligheter?

Her til lands er vi heldige. Innkjøpsordningen til bibliotekene gir oss et helt unikt mangfold av blant annet bildebøker. Det er liten kommersiell fortjeneste i bildebøker til barn, og uten denne ordningen er det vanskelig å tenke seg en like stor variasjon i titler, form og innhold. For det er på ingen måte alle bildebøker som blir kjøpt til bursdagsgaver eller ligger under treet til jul, men disse kan likevel ha uvurderlig kvalitet som litteratur for barn: med tematikk vi sjelden løfter frem i lyset, som er tabu, eller vondt og vanskelig å snakke om.

I denne utgaven av Barnehagefolk viser stipendiat Kjersti Lersbryggen Mørk hvordan Svein Nyhus’ og Gro Dahles Sinna Mann tøyer barnelitteraturens grenser ved å fortelle om familievold fra barnets perspektiv. I intervjuet med den etablerte illustratøren Nyhus kan vi lese at han tror at det er bokas kunstneriske form som får leserne til å føle og mene noe. Det kreative og improvisatoriske får stort spillerom også i de bildebøkene som er helt uten ord. Barnehagestyrer Anita Berge løfter i sin tekst frem verdien av disse og kaller dem «stillebøker». Dette er eksempler på bildebøker som gjør utvalget rikere både pedagogisk og kunstnerisk, men verken Sinna Mann eller stillebøkene ville vel sett dagens lys om de kun ble målt på antall kroner og ører i kassa.

I en tid hvor all verdens ferdigsnekra programmer, metoder og læringsopplegg omtrent bombarderer barnehagene, kan det være klokt å ta et skritt tilbake. Har vi glemt bildebokas muligheter? Flere av artikkelforfatterne inspirerer til å la bøker være utgangspunkt for lek og aktiviteter i det pedagogiske arbeidet. Barnehagelærer Trude Anette Brendeland oppfordrer til tripptrappstol-frie samlingsstunder, hvor barna får bruke kroppen sin til å være i litteraturen med hele seg. Førstelektorene Cecilie D. Fodstad og Ingvild Alfheim viser oss lekne inn- og utganger av lesestunder, og kanskje kan dramalærer Gunnar Horns engasjement for historiens kraft og førsteamanuensis Ingvild Olaussens nybegynnertips gi deg lyst til å skape fortellinger sammen med din barnegruppe?

Bli med på en reise gjennom bildebokas forbløffende, magiske og eventyrlige verdener, gjennom litterære minner, pedagogiske øyeblikk og utallige anbefalinger i vårt rike utvalg av bildebøker for de yngste. Professor Monica Bjerklund viser i sin artikkel hvordan dette mangfoldet også kan bli enda rikere, med bøker som representerer flere forskjellige måter å være en familie på. I tillegg kommer vi litt på innsiden av noen av landets dyktige bildebokillustratører og -forfattere, og den populære tegneren Lisa Aisato forteller i intervjuet at tegneideene hennes kan komme av en kaffeflekk på duken eller en litt rar nese på trikken.

Enten det er Albert, Tante Fiolett, Pippi, Lille Frosk, Serafin, Pocahontas, Emil, Neikob, Tambar, Pølsetjuven, Lillesøster, Hando, Luna eller noe helt annet som får din pedagogiske fantasi til å sprudle – jeg håper dette nummeret vil være en hjelp til å sette i gang.

La oss feire bildeboka i barnehagen!