Emma er tre år og bruker ikke så mange ord, men
uttrykket hennes er tydelig. Hun gråter, tramper i
bakken og hyler ut sin fortvilelse når hun er opprørt,
og dette gjentar seg daglig. Barnehagelærer Kari
uttrykker
irritasjon over Emmas gråt og er sliten av
gjentatte, mislykkede forsøk på å hjelpe jenta ut av
det. På et avdelingsmøte forteller hun begeistret at
hun endelig har funnet en løsning som fungerer på
Emma. Den siste uka har Kari systematisk ignorert
Emmas gråt. Metoden virker, forklarer hun videre,
ettersom Emmas gråt har stilnet etter ignoreringen.
I
i fns barnekonvensjon artikkel 12 beskrives
barns rett til fritt å gi uttrykk for sine synspunkter
og at disse synspunktene skal tillegges vekt. Barnehagebarn
har ennå ikke fullt utviklet verbalspråk,
og følelsene er store. Da er gråten et viktig uttrykk
for deres synspunkter på tilværelsen, situasjoner
og relasjoner. Tårene er kroppslig og følelsesmessig
kommunikasjon og skal tillegges vekt; de skal
møtes, tåles og anerkjennes.
Gråten vekker noe instinktivt i oss og aktiverer en urgammel trang
til å hjelpe og trøste. Får vi ikke til dette, kan veien være kort til
pedagogiske snarveier: å ignorere, klandre eller latterliggjøre
Barnehagelæreren i eksempelet definerer ignoreringsstrategien
som en metode som virker. Dette
kan vi forstå i lys av en hva-virker-logikk. Ettersom
«målet» ble oppnådd – Emma sluttet å gråte – kan
man si at metoden virket, og dermed argumentere
for denne fremgangsmåten. Men til hvilken pris?
At metoden virker, holder ikke mål som pedagogisk
begrunnelse. Ignorering er en gjenganger som
foreslått fremgangsmåte i en rekke pedagogiske
programmer, ofte kombinert med ulike typer straff
eller sanksjoner og korrigering. En av farene med
ukritisk å følge det slike programmer forteller at
man skal gjøre, er at den pedagogiske praksisen går
fra å være profesjonsetisk fundert og kontekstuell
til å bli teknisk og oppskriftsbasert, og argumentene
går fra å være faglige til å bli instrumentelle.
En ting er hva-virker-logikken og enkle løsninger,
en annen ting er hva barns gråt gjør med oss når
vi er på jobb i barnehagen. For som dere kan lese i
denne utgaven av Barnehagefolk, påvirker barnegråt
oss masse – både som mennesker og profesjonelle
ansatte. Kanskje hadde Kari nådd et bristepunkt
for hva hun tålte fra Emma – hun klarte ikke
å forholde seg profesjonelt til uttrykket hennes lenger.
Da kan det føles lettere å snu ryggen til. I hvert
fall for den ansatte. Ikke nødvendigvis for barnet.
Kanskje hadde Karis mange feilslåtte forsøk på å
nå fram til Emma gått på selvfølelsen løs og gitt henne
en følelse av maktesløshet og en opplevelse av å
ha brukt opp alt i den pedagogiske «verktøykassa
»?
I en annen barnehage har personalet en egen
frase de bruker i møte med barn som de opplever at
gråter «unødig»: Skru av den lyden. Det de ordene
egentlig forteller, er at barnets gråt er skammelig,
uønsket og selvvalgt. Frasen kan også implisere en
Gjør som 4000 andre fornøyde barnehagefolk, tegn et abonnent på Barnehagefolk
og få tidsskriftet i posten. (Du får alle nummerne for inneværende år ved
tegning av abonnement)