De fleste kjenner nok til dygdsetikken til Aristoteles
i en eller annen form. Ofte blir hans etiske system
satt opp som et eksempel på såkalt holdningsetikk,
i motsetning til regeletikk og konsekvensetikk.
Aristoteles er opptatt av at presisjonsnivået vårt må
stå til det vi måler. Det er ikke noe poeng å beregne
avstanden mellom Oslo og Trondheim verken
i lysår eller med meterstokk. Det samme gjelder i
spørsmål om etikk.
Sosiale situasjoner er rotete og uoversiktlige med
nyanserte grensetilfeller, rolleforpliktelser og individuelle
variasjoner. Derfor hjelper det ikke å stille
opp én regel som skal gjelde i alle situasjoner.
Etikk handler om hva vi skal gjøre. En håndverker
må kunne ta høyde for hvilke verktøy hun har for
hånden, og enkeltheter i materialet og omgivelsene.
På samme måte må vi som moralsk handlende
kunne navigere situasjoner som aldri har oppstått
før.
På norsk bruker man ofte begrepet «dygd» for å
snakke om Aristoteles’ etikk. Det er beslekta med
«dyd», men uten assosiasjonene til konservativ seksualmoral.
Derimot retter det oppmerksomheten
mot at det vesentlige er om vi duger som moralske
mennesker. Aristoteles sammenlikner et dygdig
menneske med en dyktig bueskytter. En som er
god til å skyte med bue, vil som regel treffe blink,
men det er ingen absolutt nødvendighet. Kanskje
kommer det et vindkast eller et annet forstyrrende
moment. Styrefjærene kan få pilene til å fly skeivt,
eller en luftspeiling kan gjøre at avstanden til blinken
ser annerledes ut enn den er. Men dette betyr
ikke at skytteren ikke kan skyte.
Sånn er det med moralske handlinger også. Dygdige
mennesker vil som regel klare å finne balansen
mellom ulike hensyn og handle med en tilstrekkelig
sensitivitet overfor de behovene en må vurdere,
men også de vil innimellom feile. Ikke desto mindre,
mener Aristoteles, er det mulig å oppøve våre
dygder, sånn at vi handler rett i flere situasjoner.
Det kan vi gjøre gjennom å øve opp de riktige verdiene,
sånn at vi handler i tråd med dem i størst
mulig grad.
Aristoteles sjøl trekker fram verdier som mot og
måtehold, men moderne dygdsetikere har også
pekt på at verdier som tradisjonelt har blitt betrakta
som kvinnelige, kan spille en viktig rolle. Særlig
omsorg utpeker seg som en verdi som kan være
med i vurderinger av hvordan vi burde handle.
Jeg vil framheve særlig to fordeler med en dygdsetisk
innfallsvinkel. Som nevnt gir dygdsetikk oss
et presisjonsnivå som svarer godt til det sosiale feltet
hvor etiske vurderinger foregår. Nyansene i moralske
situasjoner gjør det vanskelig å skulle følge
et sett med regler som er utforma på forhånd. En
dygdsetikers råd vil likne på dette: «Handle sånn som en dygdig person ville handlet i din situasjon.»
I møte med en moralsk komplisert situasjon er det
sjelden fruktbart å prøve å finne ut hvilken regel
som best passer til situasjonen. Men det kan gi mening
å spørre hvilke verdier vi mener er viktige, og
hvordan disse vil se ut i vår situasjon. Hva vil være
den modige måten å behandle denne situasjonen
på? Eller den omsorgsfulle?
For det andre gir dygsetikken etter min mening
en – passende nok – omsorgsfull tilnærming til det
å mislykkes. Å handle rett er en utfordring vi alle
burde strebe etter å få til, men enkelte etiske perspektiver
har en ganske streng tilnærming til gale
handlinger. Hvis det finnes et sett med universelle
moralske regler, betyr det at vi alle kan tenke oss
fram til dem. Gjennom nøye resonering og argumentasjon
kan vi ved hjelp av fornuften finne ut
hva som er riktig handling. Gal handling blir derfor
et uttrykk for uvitenhet. Enten mangla du informasjon
for å forstå det som foregikk, eller så mangler
du en fundamental innsikt i Sannheten når det
gjelder moral.
Men i praksis handler vi mot bedre vitende stadig
vekk. Vi kan skjønne i ettertid – helt uten ny tilgang
på informasjon – at det vi gjorde, ikke var helt ideelt.
Men det betyr ikke at vi var fundamentalt sett
dårlige mennesker. Det er heller ikke sånn at riktig
handling eller grundig refleksjon vaksinerer oss
mot å mislykkes i framtida.
Et vindpust eller en skeiv styrefjær kan føre pilene
på avveie, sjøl for den dyktigste bueskytter. På
samme måte kan for eksempel lavt blodsukker eller
travle og stressende omgivelser stå i veien for dygdig
handling. Det fratar oss ikke ansvaret for våre
egne handlinger, men det kan være et bedre verktøy
å reflektere med. n
HANDLE RETT, TREFFE BLINK
Praktisk etikk foregår i rotete og uoversiktlige situasjoner,
og vi kommer uansett til å handle galt innimellom.
Det trenger likevel ikke bety at vi er dårlige mennesker.
Gjør som 4000 andre fornøyde barnehagefolk, tegn et abonnent på Barnehagefolk
og få tidsskriftet i posten.
(Du får alle nummerne for inneværende år ved
tegning av abonnement)