Det er ikke uvanlig å høre barnehageansatte bedyre at de har rammeplanen «under huden». Hva innebærer det egentlig å sette en ny rammeplan ut i livet? I 2018 startet et omfattende forskningsprosjekt på initiativ fra Utdanningsdirektoratet som skulle undersøke akkurat dette; hvordan innføringen av rammeplanen har endret barnehagenes arbeid. Dette er, som Henrik Daae Zachrisson skriver i dette nummeret, en milepæl for barnehagefeltet. Det er første gang Udir har utlyst et evalueringsprosjekt rettet mot barnehagesektoren med en økonomisk ramme tilsvarende lignende prosjekter i skolen. Rammeplanen er en forskrift som er styrende og legger føringer, men det er de ansatte som må tolke den, med utgangspunkt i sin kunnskap og erfaring. Selv om den første evalueringsrapporten om implementeringsarbeidet viser at de aller fleste ansatte både er fornøyde og fortrolige med rammeplanen, påpeker Kristin Kjærgård Eide og Hilde Danielsen i denne utgavens temadel at mange trenger mer tid før planen er helt innarbeidet.
Ifølge det norske akademis ordbok betyr
det «å ha/få noe under huden» at man
behersker det til fulle. I så fall er det å ha
noe under huden et uheldig uttrykk i møte
med et fortolkningsdokument som rammeplanen.
Rammeplanen er ikke en statisk
størrelse, upåvirket av politikk, samfunnstendenser
eller faglige trender. Heller enn
å bli behersket til det fulle, bør den behandles
kritisk, tolkes faglig og tenkes på nytt,
og på nytt igjen, ut ifra skiftende forutsetninger
og perspektiver. I motsetning til tidligere
rammeplaner, er rammeplanen fra
2017 relativt kortfattet og har en tilgjengelig
form, og i Marit Holm Hopperstads analytiske
temaartikkel Permene kommuniserer!
kan vi lese at det er flere elementer som
forsterker et brukervennlig inntrykk. Barnehagens
innhold og oppgaver samt forventninger
til personalets pedagogiske arbeid
er tydelig og klart formulert, og gjør
at rammeplanen når ut til alle ansatte.
Ifølge Det norske akademis ordbok betyr det 'å ha/få
noe under huden' at man behersker det til fulle. I så fall er
det å ha noe under huden et uheldig uttrykk i møte med
et fortolkningsdokument
som rammeplanen.
I det videre arbeidet med implementeringen vil jeg derfor oppfordre alle barnehageansatte til å lete etter handlingsrommet i rammeplanen, og til å ta i bruk faglig fundert kritikk i fortolkningene. Jeg håper denne utgaven av Barnehagefolk kan bidra til de videre refleksjonene. Det er på mange måter fordelaktig å ha rammeplanen under huden, men vi må heller ikke være redde for å gi den huden full!